Την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου και ώρα 19.30 πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στο Αμφιθέατρο “ Αντώνης Τρίτσης “ ενώπιον πολυπληθούς ακροατηρίου η διάλεξη της Κυρίας Ντίνας Αναστασιάδου, γλύπτριας-ζωγράφου sumi, πρώην υποτρόφου της Ιαπωνικής Κυβέρνησης, με θέμα «Japonisme: Η επίδραση του Ιαπωνικού πολιτισμού στην Δυτική τέχνη».
H ομιλήτρια με γλαφυρό λόγο ανέπτυξε το θέμα αναφέροντας ότι η επίδραση της Ιαπωνίας στην δυτική τέχνη ήταν τόσο άμεση και σχεδόν κατακλυσμιαία όσο ήταν και η επιρροή της Δύσης στην ιαπωνική ζωή.
Μετά τον Αμερικανό Commodore Perry που άνοιξε την πύλη της Ιαπωνίας προς τον έξω κόσμο, το 1858 τελείωσε μια περίοδος διακοσίων χρόνων εθνικής απομόνωσης. Ένας πλούτος οπτικών πληροφοριών από την εξαιρετική ιαπωνική παράδοση της κεραμικής, της μεταλλοτεχνίας και της αρχιτεκτονικής, καθώς και ιαπωνικές ξυλογραφίες και ζωγραφική, έφτασαν στην Δύση και έφεραν μαζί τους συνταρακτικά νέες ιδέες για την σύνθεση, το χρώμα και το σχέδιο.
Την κορυφή αυτού του κύματος την κατείχαν τα ξυλόγλυπτα χαρακτικά Ukiyo-e που σημαίνουν: «φευγαλέα ζωή». Τα θέματα του Ukiyo-e του 18ο-19ο αιώνα προέρχονταν από την καθημερινή ζωή, βασισμένα στην ιδέα ότι όλα είναι παροδικά. Οι Ιαπωνικές ξυλογραφίες μεταμόρφωσαν την τέχνη των ιμπρεσιονιστών, αποδεικνύοντας ότι τα απλά, παροδικά, καθημερινά θέματα θα μπορούσαν να παρουσιαστούν με ιδιαίτερους τρόπους που κατέρριπταν τις αρχές της ρεαλιστικής, «φωτογραφικής» αναπαράστασης. Η Αρτ Νουβώ (Art Nouveau), οι ιμπρεσιονιστές (Impressionists) και μετά-ιμπρεσιονιστές (Post-Impressionists), αλλά και οι συμβολιστές (Symbolists) θαύμαζαν τα επίπεδα, τα διακοσμητικά σχήματα αυτών των ξυλογραφιών, τα φωτεινά τους χρώματα, και τις ασύμμετρες συνθέσεις τους. Καλλιτέχνες όπως οι: Έντουαρτ Μανέ (Edourd Manet), Έντγκαρ Ντεγκά (Edgar Degas), Βίνσεντ Βαν Γκογκ (Vincent van Gogh), Τουλούζ Λωτρέκ (Toulouse Lautrec), Πωλ Γκογκέν (Paul Gauguin), Γκούσταβ Κλιμτ (Gustav Klimt), Έγκον Σίλε (Egon Schiele) και άλλοι, βαθιά επηρεασμένοι από τον Ιαπωνικό πολιτισμό, με τις επινοήσεις τους, άλλαξαν την πορεία της σύγχρονης τέχνης. Τα πρότυπα της Άπω Ανατολής επηρέασαν και επηρεάζουν τους Δυτικούς καλλιτέχνες ακόμη και σήμερα.
Οι επιδράσεις αυτές συμπεριλαμβάνουν και την αρχιτεκτονική. Μεγάλοι αρχιτέκτονες όπως ο Φράνκ Λόιντ Ράιτ(Frank Lloyd Wright), ο Λούνβιχ Μίε Βαν Ντε Ρόχε (Ludwig Mies van der Rohe) και ο Μπρούνο Το (Bruno Taut) έφτιαξαν κατασκευές με δομή και σχεδιασμό παρόμοιο του Ιαπωνικού κτιρίου.
Ο Ιαπωνισμός ήταν μια δύναμη που τόνωσε την ανάπτυξη της σύγχρονης τέχνης. Ο Ιαπωνισμός δεν είναι ένα στυλ, και δεν μπορούμε να τον κατατάξουμε σε καμιά συγκεκριμένη περίοδο.
Μετά το πέρας της ομιλίας της ανωτέρω που κράτησε αμείωτο το μεγάλο ενδιαφέρον του ακροατηρίου επί μιάμιση περίπου ώρα ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Κύριος Δήμος Βρατσάνος συνεχάρη την Κυρία Αναστασιάδου για την ενδιαφέρουσα παρουσίαση του θέματος κα εξέφρασε εκ μέρους όλων των παρισταμένων τις θερμές ευχαριστίες του. Το κείμενο της διαλέξεως διανθισμένο με φωτογραφίες της παρουσιάσεως θα αναρτηθεί στο μέλλον στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου προκειμένου εκείνοι που δεν είχαν την ευκαιρία να παραστούν στην εκδήλωση να το απολαύσουν.